tisdag 28 juni 2011

Smaskig brödsallad!

Hej! Idag har det ju varit fantastiskt sommarväder och då blir i alla fall jag sugen på något fräscht att äta. Något som inte är för tungt. Hittade det här receptet på brödsallad i femina nr. 7/11. Den blev jättegod! Jag hade inte någon gurka eller ärtskott i, men tog i lite rädisor i stället och det funkade toppenbra! Dessutom lade jag till kyckling som jag skar i små bitar och stekte. Här kommer receptet:
(4-6 personer)
4 tjocka skivor dygnsgammalt lantbröd
2 msk olivolja
2 små rivna vitlöksklyftor
1 liten broccoli
8 gröna sparris
10 cocktailtomater
100 g sockerärter
1 liten rödlök
10 cm gurka
1 knippa ärtskott
1 msk vit balsamvinäger
2 msk olivolja
flingsalt och grovmalen svartpeppar
Beredning:
Värm ugnen till 225 grader, gärna grillfunktion.
Lägg brödskivorna på en ugnsplåt.
Blanda olivolja och vitlök i en liten skål
och pensla brödskivorna med oljan på
båda sidor. (Det gjorde inte jag.)
Rosta bröden mitt i ugnen i ca tio minuter eller
tills de börjar få färg. Låt svalna något
och skär eller riv bröden i grova bitar.
Dela broccolin i små buketter. Bryt av den
träiga nederdelen på sparrisen och skär
resten i grova bitar. Koka broccoli och
sparris hastigt i saltat vatten. De ska fortfarande
ha tuggmotstånd. Skölj dem i iskallt vatten.
Halvera tomater och sockerärter och skiva rödlöken
tunt. Skär gurkan i grova bitar.
Blanda alla skurna grönsaker med ärtskott, bröd,
balsamvinäger och olivolja i en serveringsskål.
Smaka av med salt och peppar och låt stå
i 20 min innan du serverar.
Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar