tisdag 4 maj 2010

Trädgårdsliv!






Tjena, vad det händer mycket i trädgården nu! Man hinner knappt med, men roligt är det! Idag såg jag t.ex att tulpanknopparna börjar öppna sig och plötsligt har färg! Eftersom jag inte satt tulpanerna själv från början och de dessutom självsår sig från år till år, så vet jag aldrig riktigt vilka färger som kommer upp. Det blir blandad kompott och det är läckert!
Jag har planterat några jordgubbsplantor i en kruka på altanen. Får se om de piggnar till. Tanken är att vi ska gräva ett land i trädgården där vi bland annat ska ha jordgubbar. Vi ska bara komma till skott med själva grävandet...
Jag satte ut en basilika på altanen också, men det kanske var för tidigt. Det kan nog vara lite för kallt för den... vi får se om den överlever. Inte hela världen annars! Bara att gå till Ica och köpa en ny. :-)
Fuchsian blommar och vid husväggen börjar mina vita allium komma upp. Än så länge bara som små knoppar, men jag ser fram emot att de slår ut. Jag kan vara i trädgården och bara gå runt och titta på allt som händer! Jag jobbar en hel del också. Rensar bort gräs, t.ex. Igår låg jag på knäna längs gärsgården och slet. Men det blir ju fint så det är värt det.
Vi gjorde vår första rabarberpaj i söndags. Den blev supergod! Nu när rabarbern är så "ung" så blir det lite extra gott. Såg i senaste numret av Drömhem och trädgård ett recept på rabarbersaft som jag nog ska göra. Väldigt enkelt, verkade det. Man behöver:
1 kg rabarber
2 liter vatten
4 kryddnejlikor
2 kanelstänger
2-2,5 dl socker
Skölj och skär rabarbern i bitar
Koka rabarber, vatten och kryddor tills rabarbern mosar sig, ca tio minuter
Låt saften rinna genom en silduk. Rör ner sockret i den varma saften.
Häll upp saften på väl rengjorda flaskor och förvara den i kylen.
Späd med kallt vatten och servera drycken väl kyld.
Det lät väl enkelt och gott? Detta blev ett väldans långt inlägg, men det är bara för att det var så längesen jag skrev.
I helgen som kommer ska jag åka till Stockholm med några kompisar och hälsa på en annan kompis. Mina resekamrater ska gå på lady gaga, men jag hoppar över det. Vi ska ut och äta på en tapas-restaurang på lördag och efteråt ska vi till Cliff Barnes. Ett dansställe vi varit på en gång förut och det var så bra musik så vi kände att vi måste köra en favorit i repris!
På torsdag är det dags för vårruset i Jönköping och det ska jag vara med på! Det är skitkul, tycker jag och så är det så gott med picknicken efteråt. Hoppas att det inte är alltför kallt bara. Då är det inte lika kul att sitta ute och äta. NU ska jag avsluta och önska er alla en skön tisdag!

1 kommentar: