söndag 4 december 2016

Ta hand om er.



Hittade den här texten om att ta hand om sig själv när man inte riktigt har tid. Att hitta glädje i de vardagliga sysslorna och njuta av de "små" sakerna.
Bl a skriver hon att man ska gå upp tidigare så man hinner starta dagen i lugn och ro- (redan där!)- och att man kan göra städningen roligare genom att spela musik och dansa runt i huset. Tänker att de flesta kanske redan gör det, men just sådana här saker funderar jag på.
Det händer när jag går till bilen för att åka till jobbet att jag tittar upp på himlen. Särskilt om den är klar med enbart några molntussar. Tar in den känslan några sekunder innan jag sätter mig i bilen.
Häromdagen fick jag skrapa rutorna på bilen och det är ju inte så kul, men solen sken mig rakt i ansiktet hela tiden och jag valde att fokusera på det.
Undrar hur ofta man stannar upp och bara ÄR. Andas och kanske lyssnar på sin favoritmusik, sätter sig och läser för sitt/sina barn, tar en kopp kaffe och bara tittar ut genom fönstret...
Alldeles för sällan antar jag.
När man jobbar som jag omgiven av massor med ljud, människor och "kravet" att vara alert samt trevlig hela tiden så måste i alla fall jag stanna upp ibland och drömma mig bort lite eller vara helt närvarande i något som ger mig glädje och framför allt lugn.
Vet inte hur ni känner, men för mig är det viktigt. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar