torsdag 14 maj 2009

Filmtips igen...

Den här gången vill jag tipsa om två olika sorters filmer. Den ena heter Frozen River och handlar om två fattiga kvinnor som börjar smuggla människor för att få ihop pengar så de kan ordna upp sina liv. En fiktiv historia, men detta sker i verkligheten. Väldigt välspelat, faktiskt spännande samt hjärtevärmande. Se den!
Den andra filmen heter The curious case of Benjamin Button. En science fiction-film, får man väl lov att kalla den, där Benjamin föds gammal fast i bebisformat och sedan yngras medan alla andra åldras. Hans riktiga far lämnar bort honom till en svart kvinna som har ett ålderdomshem och där får han träffa massor av annorlunda människor, samt sin stora kärlek... det är en vacker och sorglig film som trots att den bitvis är högst overklig griper tag i en och man funderar över livet. Hur kort det kan vara, men hur mycket glädje det kan ge. Jag grät! Trots att jag kan tycka att Brad Pitt- som ju spelar Benjamin- är lite överexponerad så kan jag inte värja mig från det faktum att han är en grym skådespelare! För att inte tala om Cate Blanchett... hon är ju så briljant och vacker! Jag är inte helt opartisk när jag recenserar filmer, som ni märker... men se filmen och bedöm själva vad ni tycker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar